Skoro trafiłeś na nasza stronę to z dużym prawdopodobieństwem interesujesz się motorsportem. Nie wszyscy pasjonaci rajdów czy wyścigów realizują swoją marzenia jako kwalifikowany zawodnik, ale jest taka opcja żeby być równie blisko świata motorsportu… i nie chodzi tu o „aktywne kibicowanie” z kanapy przed telewizorem lub ekranem laptopa. Chodzi o możliwość udziału w zawodach jako niezwykle ważna osoba – sędzia.

Jak zostać sędzią w sporcie samochodowym?
W niniejszym materiale postaramy się odpowiedzieć na pytania jak to zrobić.
Zacznijmy od kryteriów jakie trzeba spełnić.
- Trzeba mieć ukończone 18 lat
- Sędzia sportu samochodowego, sędzia techniczny i chronometrażysta musi być członkiem podmiotu zrzeszonego w PZM (zwanego dalej klubem)
Masz ukończone 18 lat i jesteś już (albo planujesz zostać) członkiem jakiegoś automobilklubu lub klubu zrzeszonego w Polskim Związku Motorowym to nie pozostaje nic innego jak zapisać się na najbliższy kurs na licencje sędziego.
Sport samochodowy to jedna z czterech dyscyplin motorsportu. W ramach każdej dyscypliny występują konkurencje. W przypadku sportu samochodowego takimi konkurencjami są
- Rajdy
- Rallycross
- Wyścigi Górskie
- Rajdy Terenowe
- Wyścigi Równoległe
- Wyścigi samochodowe
- Autocross
- Drift



Posiadając licencję sędziego sportu samochodowego zyskujesz dostęp do wszystkich konkurencji! Najważniejszym dokumentem do lektury którego zapraszamy wszystkich kandydatów na sędziego jest:
REGULAMIN SEDZIÓW SPORTU SAMOCHODOWEGO 2025 wraz z załącznikami
Gdzie należy szukać informacji o odbywających się szkoleniach i kursach na licencję sędziego?
Na stronie www.pzm.pl jest zakładka o nazwie SĘDZIOWIE
https://pzm.pl/samochody/sedziowie
Można tam znaleźć chronologicznie (od najnowszego) opublikowane ogłoszenia dot. kursów. Po zapoznaniu się z programem szkolenia zazwyczaj bez problemu odnajdziemy informacje o tym kto jest kierownikiem kursu, oraz dane kontaktowe do tej osoby. Co ważne kursy i egzaminy dla sędziów często odbywają się BEZPŁATNIE – choć to zawsze pozostaje w kwestii organizatora. Na adres wskazany w programie należy przesłać wypełniony formularz: ZAŁĄCZNIK nr 3 – „Zgłoszenie na egzamin na licencję sędziego sportu samochodowego”
Po wysłaniu dokumentu powinniśmy otrzymać potwierdzenie że jesteśmy na liście uczestników. Jeżeli nie to warto się skontaktować z kierownikiem kursu i to potwierdzić
Samo szkolenie obejmuje materiał dydaktyczny który jest określony w innym dokumencie, a mianowicie ZAŁĄCZNIK nr 8 – „Program szkolenia sędziów sportu samochodowego” Zatem niezależnie czy będziecie uczestnikami kursu w Warszawie, Wrocławiu, Rzeszowie czy jakimkolwiek innym mieście to podstawa programowa będzie taka sama, choć organizatorzy często starają się przekazać więcej informacji niż wymagane minimum, często personalizując program pod kątem imprez które są organizowane na danym terenie.
Po kursie odbywa się egzamin, który po dobrze przeprowadzonym szkoleniu powinien być formalnością, Pierwszy egzamin będzie dotyczył licencji klasy II, a składa się z następujących elementów:
- Egzamin teoretyczny. Zdający otrzymuje test (jednokrotnego wyboru) do rozwiązania składający się z 30 pytań. Test musi zawierać pytania z zakresu przeprowadzonego szkolenia.
- Maksymalna liczba błędnych odpowiedzi – 6.
- Czas na rozwiązanie testu maksymalnie 30 minut
- Wypełnienie karty drogowej.
- Egzamin praktyczny powinien być przeprowadzony w terenie podczas symulowanych zdarzeń na punktach kontrolnych. Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia egzaminu na makiecie odzwierciedlającej elementy rajdu, czy wyścigu i symulacji zdarzeń na niej.
- Komisja Egzaminacyjna musi dokonać oceny czy kandydat zna procedury punktów kontrolnych oraz monitoringu na OS
Co jest bardzo ważne dla uczestników, to to że: Podczas egzaminu dopuszcza się korzystanie z materiałów drukowanych (regulaminy, materiały szkoleniowe).





Zatem co dalej po pozytywnym zdaniu egzaminu?
Uczestnik powinien otrzymać kolejny dokument czyli ZAŁĄCZNIK nr 5 – „Zaświadczenie z egzaminu na licencję sędziego sportu samochodowego”
W związku z postępująca cyfryzacją, zmiany nie ominęły też PZM, a co za tym idzie zawodników i sędziów. Licencje kiedyś były w formie papierowej, później funkcjonowały jako plastikowe karty, obecnie występują w wersji cyfrowej, i aby je mieć trzeba najpierw założyć profil na INSIDE.PZM
https://insidepzm.pl/accounts/login/?next=/home
Po wejściu w link oczom naszym powinien się ukazać taki widok:

Założenie konta na INSIDE PZM – kolokwialnie mówiąc – przypomina zapisanie się do programu lojalnościowego dowolnej sieci sprzedażowo-usługowej i jest bardzo proste. Niemniej gdyby ktoś chciał się zapoznać z dedykowaną instrukcją to również taką znajdzie na stronie PZM:
https://pzm.pl/pliki/zg/samochody/instrukcja_licencje_dla_zawodnikow_sedziow.pdf
Co ważne w ramach zakładania profilu niezbędne też będzie załączenia zdjęcia portretowego bez nakrycia głowy, bez okularów przeciwsłonecznych, na jednolitym tle. System automatycznie weryfikuje poprawność zdjęcia – a dodane do profilu INSIDE PZM zdjęcie będzie się również pojawiało na Waszych licencjach.
Wnioskujemy o licencję – ilo to kosztuje?
Po założeniu profilu, potwierdzeniu naszej przynależności klubowej przez macierzysty Automobilklub lub Klub, możemy przystąpić do wypełnienia elektronicznego wniosku w INSIDE PZM. W tym momencie trzeba być przygotowanym na to że w trakcie procesu wnioskowania system przekieruje nas na stronę szybkich płatności – za pośrednictwem bankowości elektronicznej – w celu wykonania przelewu na dedykowane tylko dla naszego profilu subkonto. Wysokość opłaty za wydanie licencji w roku 2025 wynosi 40 złotych , i kwota ta niemal w całości jest przeznaczona na obowiązkowe ubezpieczenie NNW dla sędziego w czasie trwania imprez PZM.
Na jaki okres wydawana jest licencja?
Najprościej można to określić że wydawana jest dożywotnio – ale wymaga corocznego wznawiania na kolejny rok kalendarzowy. Czyli niezależnie czy licencję wznowimy 2 stycznia czy 20 listopada, to ważna będzie do 31 grudnia bieżącego roku. Ale tak jak wspominaliśmy wynika to z faktu corocznego ubezpieczenia sędziów ubezpieczeniem NNW.
Gdzie można sędziować mając licencję sędziego klasy II?
Na każdych zawodach organizowanych pod szyldem PZM. A pełnić można każdą funkcję do której nie jest wymagana licencja klasy I. Szczegółowo to określa ZAŁĄCZNIK nr 1 – „Wykaz funkcji przy pełnieniu których wymagane jest posiadanie licencji sędziego sportu samochodowego”
Po zdobyciu niezbędnego doświadczenia można – a aktywnych sędziów wręcz do tego zachęcamy – wziąć udział w egzaminie którego celem jest przekwalifikowanie uprawnień z klasy II na klasę I.
Do pełnienia jakich funkcji wymagana jest licencja klasy I ?
Zgodnie z definicją: Licencja klasy I, uprawnia do pełnienia wszystkich funkcji związanych z organizacją i sędziowaniem wszystkich imprez sportu samochodowego organizowanych przez PZM lub inną federację sportową (zwaną dalej ASN) zrzeszoną w Międzynarodowej Federacji Samochodowej (Fédération Internationale de l’Automobile, zwanej dalej FIA). Sędziowie klasy I, mogą prowadzić szkolenia dla kandydatów na sędziów oraz seminaria okształcające. Mogą być też powoływani na członków komisji egzaminacyjnych podczas egzaminów dla sędziów oraz na licencję zawodnika sportu samochodowego, po zatwierdzeniu przez GKSS PZM.
Jeżeli zachęcił Cię nasz artykuł – to bardzo serdecznie zachęcamy do zasilenia szeregów członków Automobilklubu Rzemieślnik. Zapraszamy na spotkania dedykowane sędziom – ale również kandydatom na sędziów – o których będziemy informować na naszej stronie.
